خانه / پاسخ به شبهات وسوالات / چرا گنبد ائمه از طلا ساخته میشود؟
چرا گنبد ائمه از طلا ساخته میشود؟

چرا گنبد ائمه از طلا ساخته میشود؟

چرا گنبد ائمه از طلا ساخته میشود؟

ما در روايات داريم كه طلا جزء ماديات است و باعث مادي‎گري مي‎شود، پس چرا گنبد بعضي امامان از طلا ساخته مي‎شود؟

با توجه به منابع اسلامي همة آنچه كه جزء ماديات هستند و مربوط به دنيا مي‎باشند، مورد مذمت قرار نگرفتند مثلا در قرآن آمده « قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ » بگو چه كسي زينت‎هاي الهي را كه براي بندگان خود آفريده حرام كرده است، با اين كه در نهج البلاغه داريم زماني كه حضرت امير ـ عليه‎السلام ـ شنيد مردي دنيا را مذمت مي‎كند، به او خطاب مي‎نمايد كه: چرا دنيا را نكوهش مي‎كنيد؟ تو خودت مغرور دنيا شدي و گول خوردي در حالي كه دنيا: ...دار موعظة لمن اتعظ بها، مسجد احباء الله و مصلي ملائكة الله...» دنيا محل اندرز است براي آن كه از آن اندرز گيرد، و مسجد دوستان خداست، و نمازگاه فرشته‎گان الهي است... ، در صورتي كه دنيا يكي از بزرگ‎ترين مظاهر مادي است، با توجه به دستورات ديني، آن چه كه نكوهش شده دلبستگي به ماديات است نه صرف داشتن پول و طلا و زمين و امثال اين‎ها كه اگر كسي اموالي داشته باشد و آن را از راه حلال بدست بياورد و در راه حلال مصرف كند اين كار جز سعادت دنيا و آخرت چيز ديگري نيست، از طرف ديگر امامان معصوم عليهم السلام ـ دستور ندادند كه گنبدهاي آنان را كسي طلا كاري كند بلكه اين عشق و علاقة شيعيان و طرف‎داران امامان هست كه آن‎ها را وادار مي‎كند تا با ارزش‎ترين چيزي را كه در اختيار دارند در راه معشوق‎شان مصرف كنند و با اين كار ابراز علاقه نمايند.

پاسخ تفصیلی

از جنس طلا بودن گنبد برخی از امامان دلیل خاصی جز اظهار نهایت تکریم نسبت به آنان ندارد ؛ اصولا ساختن ضریح و حرم برای قبور رهبران مذهبی، به عنوان یک رسم و سنتی اجتماعی ، قرن هاست که در جوامع گوناگون به وجود آمده ، منظور کسانی که این کار انجام میدهند، یک نوع احترام و تجلیل نسبت به آن شخصیت است . از منظر دین اسلام این گونه اعمال بیانگر تجلیل و تکریم از شخصیت هاست . اگر این افراد در زمره علما و بزرگان دین به خصوص امامان معصوم و فرزندان آنان باشند ، این اعمال مصداق تعظیم شعائر الهی است که در قرآن نشانه تقوی و بسیار ارزشمند دانسته شده است به علاوه این گونه رفتارها در خصوص فرزندان رسول خدا نوعی اظهار مودت و محبتی است که از فروع دین و مزد رسالت حضرت دانسته شده و در قرآن بر انجام آن سفارش شده است  و در ساحت ایمان شیعی از جایگاه رفیع و والایی برخوردار است ؛ در نتیجه این گونه امور تنها شکل خارجی و بروز برونی تجلیل و تعظیم از این بزرگواران است که هم ماهیتی دینی دارد و هم بسیار ارزشمند است . البته در خصوص مصداق عملی تعظیم و تجلیل و نوع تزیین و تنقیش بارگاه ها ، ممکن است در مواردی اشتباهات و زیاده روی هایی صورت بپذیرد و ضرورت ها در برخی موارد فراموش شود ، اما آیینه کاری و طلاکاری و... به خودی خود نادرست و ناپسند نیست زیرا تکریم و تجلیل نمادهای دینی هم یکی از مهم ترین ابزار ترویج و تبلیغ تفکرات ناب و عمیق دینی به حساب می آید و ماهیت ثروت اندوزی و دنیا طلبی ندارد .

البته در خصوص طلا کاری گنبدها به طور خاص باید به چند نکته توجه داشت :

۱- وقتی بنا بر تکریم و تجلیل یک شخصیت بی بدیل در بین بشریت مانند یک امام است، باید تفاوتی بین او و دیگر شخصیت های مورد احترام انسان ها و یا بارگاه های دیگر سلاطین وجود داشته باشد تا تصور نوعی همسانی برای بینندگان حاصل نشود ؛ این امر در عین کم توجهی اکثر مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است . نمونه این نوع نگرش در بارگاه امامین کاظمین دیده می شود که بر خلاف سنت معماری اسلامی و شرقی، روی یک بارگاه دو گنبد قرارگرفته تا نشان دهد در زیر این بقعه دو امام مدفون هستند .

برای شیعه هر امام مظهر یک انسان کامل است . باید این عظمت و شکوه به شکلی متفاوت ابراز گردد و این امر تابع سنت های جاری اجتماعی در ملل شرقی نگردد . در نتیجه یکی از اولین سوالاتی که برای یک بیننده غیر مسلمان با دیدن بارگاه امام رضا علیه السلام پیش می آید، این است که این همه عظمت و شکوه و هزینه برای یک انسان چه معنایی دارد ؟ این جاست که روشن می شود ما این افراد را در شمار دیگر شخصیت های مورد تکریم و احترام در بین بشر نمی دانیم . نوع تکریم ما منشا عقیدتی و متفاوت دارد.

۲- هرچند در اسلام بر حقیقت و روح تعالیم و معارف دینی تاکید بسیار شده اما ظواهر و امور ظاهری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است . نمی توان تاثیر شگرف امور ظاهری را در جلب توجه و تالیف قلوب به سمت این مکان ها و در نتیجه بهره مندی از معنویت و روحانیت موجود در این مکان ها ، انکار کرد . دستوراتی استحبابی از قبیل خوش صدا بودن موذن و قاری قرآن  یا زیبا و خوش سیما بودن امام جماعت نشان می دهد که توجه به ظواهر و بهره گیری از قدرت احساسات و تمایلات بصری و حسی بشر برای رهیافت به حقیقت باطنی قابل انکار نیست .

۳- بخش اعظم طلاکاری ها و تزیینات حرم های امامان توسط متن افراد جامعه تامین می شود و برگرفته از طلا و جواهراتی است که توسط خود مردم از همه اقشار اهدا میشود و به نوعی ماهیت این اهداء دل کندن از مال دنیا و امور دنیوی در مسیر تکریم شخصیت های دینی است ، در نتیجه اولا اجتماع آن در بارگاه امامان که مکانی برای تکریم ایشان و تعظیم خداوند متعال و عبودیت و بندگی اوست عین ماهیت تلاش های ائمه در مسیر اعتلای دین و معنویت است . ثانیا در این نوع هدایا که به شکل نذر و یا وقف و مانند آن صورت می پذیرد ، متولی امور حق تصرف متفاوت و مطابق میل خود را ندارد و مامور به صرف اموال در همان مورد نذر است ، البته اگر خلاف شرع و عقل نباشد ؛ در نتیجه طلاهایی که برای گنبد و ضریح نذر یا وقف می شود شرعا باید در همین مسیر خرج و هزینه شود که چنین شد و می شود . ۴- البته ناگفته نماند که بسیاری از درآمدها و موقوفات این حرم ها به مصرف امور خیر و کمک به نیازمندان می شود و نتیجه همین دستگاه باشکوه و عظمت توجه قلوب و خیرات و مبرات در حق نیازمندان نیز خواهد بود .  

بخش پاسخ به شبهات و سوالات

برای دیدن مطالب بیشتر  این بخش روی متن فوق کلیک نمائید

ازپایگاه های دیگر ما دیدن فرمائید  eshgsalamonalayk.r98.ir

همچنین ببینید

چرا مردان مي‌توانند چهار زن اختيار كنند؟

چرا مردان مي‌توانند چهار زن اختيار كنند؟

چرا مردان مي‌توانند چهار زن اختيار كنند؟ آيا اين تبعيض نيست و راه را براي …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.